Hoppa till innehåll

Final i mandarin

22 november, 2010

Suck, jag som tyckte att jag hade pluggat okej. Kanske inte tillräckligt för ett A men ändå, tillräckligt för att kunna ta sig igenom provet utan ångest. Det gick inte riktigt. Hörövningarna var dialoger som spelades i betydligt högre fart än vad vi var vana vid och de tecken vi skulle kunna sätta ihop till ord var så klarde de svåraste; tecken från de sista kapitlen som man pluggat minst på. Den muntliga delen gick väl okej. Träffade på Elin innan som redan gjort sin muntliga del och hon tipsade om att prata långsamt. Det försökte jag. Dock tror jag ändå att jag failade en del på tonerna.

Pero, no te preocupes… jag hoppas så att jag får Pass iallafall. Min enda sorgliga tanke när jag gick up från klassrummet i väntan på min muntliga del var: I want to die, cry or get drunk.

Riktigt så illa hade kanske inte gått, hoppas jag(!), men hjälp, det var  svårare än väntat.

Anyhow, Elin hakade på mitt förslag om att vi iallafall borde ta ett glas vin för att fira att vi är klara! Och att vi båda ska försöka fortsätta med våra mandarinstudier hemma i Sverige.

 

På vägen hem kom mitt schizofrena jag fram och jag gick och pratade lite franska med mig själv, som på gamla goda tider (typ 2004).

”Je m’appelle Rebecka. J’habite en Suède mais aujourd’hui j’habite en Hong Kong. Je vais à l’ecole et je etudie chinese…”

~~

Kvällen slutade iallafall med gott vin och massa skratt på 13th floor. Nu ska jag hoppa i säng för att inte messa upp sömnen allt för mycket.

Bonsoir mes copains.  再见.

No comments yet

Lämna en kommentar